Beskrivning av bidrag

Harpmonics är en laserharpa i VR, kliv in i en neonskimrande värld med lasrar och rök där du spelar en omöjlig laserharpa som du kan manipulera genom att ta tag i laserstrålarna och dra och böja dom för att skapa nya toner och ljud.

Genom att använda den inbyggda “rörelseinspelningsfunktionen” så kan man skapa harmonier och arpeggion för att få mer djup i sitt laserharpande.

Utöver instrummentdelen av Harpmonics så finns det även ett spelläge där noter kommer åkandes mot laserpelarna för att indikera när och vilken laserstråle man ska slå på för att avancera i låten.

Ju närmare i korrekt tid man träffar laserpelaren ju högre poäng får man, i slutet av låten sparas ens prestation i en high score-lista vilket bidrar till att kittla tävlingsnerven hos de allra flesta.

Spelet och instrumentet utvecklades i en kurs som heter Advanced Graphics and Interaction på KTH och vi var 5 personer som i princip råkade hamna med varandra. Vi kom rätt snabbt överens om att vi ville göra ett rythm-spel för VR.

Vi använde Unity som motor och Steam VR för att hantera kontrollerna och själva VR-implementationen.

Mer information finns tillgängligt på http://www.harpmonics.se

medlemmar

Robin Gunning
Anton Thun
Mikael Forsberg
Tianli Zhang
Jacob Tärning

Utbildning

KTH Datateknik